Currency
Näin valitset juoksukengät – lue oppaamme!
By: Manu Tuppurainen 12.9.2020 0 kommenttia.

Näin valitset juoksukengät – löydä juuri sopivat kengät sinulle!

Oikeanlaiset juoksukengät ovat yksi merkittävä osa juoksemisen kokemusta. Lue oppaamme, niin tiedät millaiset juoksukengät juuri sinun täytyy valita.

Juokseminen on hieno ja helppo kuntoilumuoto. Laitat vain juoksukengät jalkaan ja lähdet kotiovesta ulos ja alat juosta.

Juoksemisen ja kehosi kuormittumisen kannalta ei ole kuitenkaan samantekevää, millaisilla juoksukengillä juokset. Huonoilla kengillä juokseminen voi pahimmillaan olla valtavaa tuskaa, hyvät ja sopivat juoksukengät jalassa kirmaaminen voi olla todellinen nautinto.

Kun luet tämän oppaan, tiedät paremmin, millainen juoksukenkä sinun pitäisi valita. Jos sinulle jää epävarmuutta asiaan, voit olla yhteydessä myös verkkokauppamme asiakaspalveluun.

Valikoimassamme on tällä hetkellä Saucony-merkkisiä juoksukenkiä. Saucony on maailman vanhin juoksubrändi, joka on valmistanut ensimmäiset juoksukengät jo 1950-luvun lopulla. kun taas On edustaa uudempaa sukupolvea ja sveitsiläistä laadukasta suunnittelua.

Millaisella alustalla juoksen?

Esitä itsellesi kysymys, “millaisella alustalla juoksen kaikken eniten”, kun alat valita itsellesi kenkiä. Jos juokset paljon erilaisilla alustoilla, voi olla hyvä, että hankit jopa eri kenkäparin eri alustalle.

Juoksetko asfaltilla? Jos asfaltti on pääasiallinen alusta, voi olla, että tällöin kannattaa valita juoksukengät, missä on jonkun verran vaimennusta. Vaimennetut kengät ovat yleensä myös painavammat, kevyt kenkä on helpompi juosta, koska se on reagoivempi. Vaimentavien kenkien suurempi paino ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ne olisivat painavat.

Verkkokauppamme valikoimasta löytyy useita asfalttijuoksuun tarkoitettuja kenkiä, erityisesti juuri Saucony Triumph on tehty asfalttiviidakkoon, kovalle alustalle ja pitkille lenkeille.

Saucony Triumph 18 W -juoksukengät naisille
Saucony Triumph 18 W -juoksukengät naisille

Vai haluatko juoksukengät, jotka sopivat monenlaisiin olosuhteisiin, mutta ovat hieman vähemmän vaimennetut? Tässä niistä muutamia vaihtoehtoja:

Kisakenkä? Teetkö juoksuharjoittelussasi vetoja ja nopeita intervalleja ja oletko juoksija, kenellä on vahva lihaskunto ja keho kestää juoksun kuormittavaa iskutusta, etkä tarvitse tai edes halua juurikaan vaimennusta – haluat nopean ja kevyen kisakengän, jossa askelkontakti on erinomainen? Edellä mainitut Saucony Kivara -kengät ovat myös vuosien ajan olleet erityisesti maratonareiden suosiossa, kenkä on tietyssä piirissä jo legenda. Kinvaran lisäksi tässä muutamia vaihtoehtoja:

Sauconyn mallistossa Endorphin-sarjan kengät, Endorphin Speed ja Endorphin Shift ovat edustavat juuri parhaimmillaan kisakenkiä, toki ne sopivat myös erittäin hyvin lenkkikäyttöön. Esimerkiksi Saucony Endorphin Speed -kenkien rakenteesta löytyy PWRRUN+ pohjalevy, joka tuottaa juostessa juoksijalle jousen tavoin lisäenergiaa.

Sitten ne maastojuoksukengät. Maastoon on hyvä valita maastojuoksukengät aivan erikseen, koska maasto-olosuhteet ovat poikkeukselliset muihin olosuhteisiin – sääntö “oikea väline oikeaan paikaan” pätee tässä erittäin hyvin. Maastojuoksukenkien materiaalit ovat monesti myös sellaiset, että ne ovat vettä ja likaa hylkiviä ja maastojuoksukengän pohja on myös suunniteltu pitämään paremmin vähän haastavimmissa olosuhteissa. Lisäksi maastojuoksukengissä pohjan kumia on saatettu nostaa kengän sivuilla vähän korkeammalle, joten ihan pienimmät lätäköt eivät saa kenkää kastumaan sisältä.

Kengän istuvuus

Kun on valittu tietynlaiset juoksukengät niin tämän jälkeen tietysti pitää varmistaa niiden sopivuus. Juoksukengät eivät saa hiertää mistään ja sitä, että kenkä ei ala hiertää, voi varmistaa ostamalla juuri sopivan kengän.

Verkkokaupassamme myytävissä juoksukengissä jokaisesta tuotteesta löydät kokotaulukon, josta löydät itsellesi sopivan koon.

Juoksukengässä kantakuppi pitää pysyä paikoillaan, juoksukengät täytyy istua napakasti jalkaterän ympärille, mutta varpailla täytyy olla myös riittävästi tilaa, vähintään 0,5 senttiä, mielellään jopa 1 sentti tai vähän ylikin. Pitkillä lenkeillä jalat ja varpaat turpoavat. Jos varpailla ei ole tarpeeksi tilaa pituussuunnassa, varpaat hakkautuvat kengän kärkiin ja rikkovat kengät, tosin varpaatkaan ja ennen kaikkea varpaiden kynnet eivät säily tällöin vahingoittumattomina.

Mikä on droppi?

Droppi on kengän kantakorkeuden ja päkiäkorkeuden erotus. Korkeampi, yli 10 millin dropilla varustettu kenkä antaa kantapäälle paremman vaimennuksen. Pienemmällä, matalammalla dropilla jalka laskeutuu askelluksessa paremmin lantion alle ja enemmän “tasajalalla”, jolloin askel on myös luonnollisempi.

Tasajalalla laskeutuminen on myös luonnostaan joustavampi ja vaimentavampi, kun kehon oma biomekaniikka ottaa askeleen vastaan paremmin kuin kanta edellä laskeutuessa. On hyvä muistaa, että mitä enemmän askel tulee kantapää edellä alas, sitä enemmän se myös kuormittaa niveliä ja esimerkiksi polvia. Mitä suurempi kuormitus, sitä alttiimpia ollaan myös rasitusvammoille.

Dropin voi karkeasti jakaa kolmeen eri kategoriaan:

  • Matala droppi (0–4 mm)
  • Keskikorkea droppi (5–9 mm)
  • Korkea droppi (yli 10 mm)

Kuvassa olevassa Saucony Kinvarassa on matala droppi, vain 4 mm.

Saucony Kinvara 12 W -juoksukengät naisille
Saucony Kinvara 12 W -juoksukengät naisille

Jos uusia kenkiä ostaessa droppia muuttaa rajusti useita millejä, lihaksistolla kestää aikansa tottua matalampaa droppiin. Esimerkiksi akillesjänne ja pohje voivat kipeytyä, jos droppia lasketaan rajusti – tämän on ihan luonnollista, kun kannan alta otetaan materiaalia useita millejä pois, kanta laskeutuu alemmas, jolloin akillesjänne ja pohje kiristyvät. Tässä piilee siis myös pieni vamman riski – joten jos lasket kenkien droppia, vähennä sitä asteittain. Jos pudotat droppia, lähde aina uusilla kengillä varovaisesti liikkeelle, tee vain lyhyitä totuttelulenkkejä aluksi.

Matalasta dropista on myös se hyöty, että se mahdollistaa pohkeen ja siihen liittyvän akillesjänteen tehokkaan käytön. Jos askel on kovasti kanta edellä alas tuleva, silloin korkeampi droppi voi olla hyvästä. Pohje on juoksijan tärkein lihas, tämän vahvistaa esimerkiksi fysiatri Veli-Pekka Valkonen Ready! Set! Go! -juoksupodcastissa.

Tiesitkö, että Sport4me-verkkokaupan perustajat ovat myös valmentajia. Ready!-, Set!- ja Go!-juoksuvalmennukset löydät Syke Tribestä.

Useimmat juoksijat voivat oikein hyvin valita keskikorkean dropin juoksukenkäänsä, jolloin jalka tulee helpommin vartalon alle.

Se paljon puhuttu pronaatio

Monesti kuulee puhuttavan pronaatiosta ja siitä, että juoksija tarvitsisi pronaatiotuetut kengät. Jokaisella juoksijalla on jonkun verran pronaatiota, se on osa jalan luonnollista liikettä ja yksilöllistä.

Silloin kun jalkaterä kiertyy liikaa joko ulos tai sisään askeltaessa, jalkaterän linjaus pettää, kysymys on siis ali- tai ylipronaatiosta. Harvalla juoksijalla on oikeasti yli- tai alipronaatiota, yleensä tämä ongelma johtuu lihasepätasapainosta tai heikosta lihasaktivaatiosta.

Verkkokauppamme valikoimasta löytyy myös kevyesti tuettuja kenkiä, mutta koska verkkokauppamme synty perustuu nimenomaan myös valmennuksen asiantuntijuuteen, urheilijoiden valmennuskokemukseen ja fysiikkavalmennukseen, (voit lukea lisää täältä) olemme vahvasti sitä mieltä, että pronaatiotuen tarve on juoksijan lihaskunnon puutetta ja vajaavaista lihasaktivaatiota.

Kun jalan lihaksisto ei aktivoidu oikein, sitä pitäisi tukea. Kyllä, pitäisi tukea, mutta ei ulkoiselle tuella eli kengällä, vaan vahvistaa lihaksistoa siten, että jalka alkaa työskennellä oikein ja alkaa tukea itse itseään. Hyvä lihaskunto on juoksijan paras ystävä, tämä helpottaa myös niillä tulevilla pitkillä ja kuormittavilla juoksukilometreillä.

Jos kuitenkin tarviset kevyesti tuetut juoksukengät harjoitteluusi valintasi on tässä:

Saucony Guide 14 M -juoksukengät miehille
Saucony Guide 14 M -juoksukengät miehille

Jos siis haluat oikeasti kehittyä juoksijana, niin laadukasta valmennusta löytyy esimerkiksi Coac4me.fi-valmennuspalveluista. Valmennuspalveluissamme on tarjolla myös Coach4me-juoksuanalyysi, jolla askellusta on mahdollista selvittää erittäin tarkkaan.

Lisäksi yrityksemme juoksuun erikoistuneet Juha Heikkisen laatimat Ready!-, Set!- ja Go! -verkkovalmennukset löytyvät Syke Tribestä.

-manu-

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Go To Top
X