Currency
Lisäravinteet
By: Manu Tuppurainen 14.11.2020 0 kommenttia.

Mitä kaikkia lisäravinteita treenaaja tarvitsee?

Oikeanlainen ravinto on treenaajan paras kaveri, ilman sitä ei synny kehitystä.

Lisäravinteet ovat liikkujalle tärkeitä ja niistä on hyötyä, olit sitten kestävyysliikkuja tai salilla kävijä. Lisäravinteet eivät itsessään kuitenkaan auta tuloksiin, sillä nimensä mukaisesti ne ovat lisä normaalin terveellisen ja monipuolisen ravinnon tueksi.

Lisäravinteita markkinoilla on kuitenkin valtaisa määrä. Kaikki eivät tarvitse kaikkea, siksi onkin järkevää käydä läpi jokaisen lisä- ja urheiluravinteen tarjoama hyöty.

Sport4me.fi-verkkokauppaa pyörittävä 4 ME Oy on myös lisäravinteiden maahantuoja, Torq-lisäravinteet kuuluvat maahantuontiohjelmaamme. Torq-lisäravinteet sisältävät niin kestävyysliikkujalle tarkoitetut tuotteet, kuin myös Torq Bulq -tuotteet, jotka sopivat niin kestävyysharjoittelijalle kuin voimaharjoittelijallekin.

Torq Bulq -tuotesarjasta löytyvät niin herne- kuin heraproteiihivalmisteet. Oikeanlainen ja riittävä proteiinin saanti on myös tärkeää treenaajalle, niin voimaharjoittelua harrastavalle kuin kestävyysliikkujallekin. Proteiinin merkityksestä liikunnassa kirjoitimme aiemmassa blogipostauksessa, joten tässä kirjoituksessa emme käy proteiinin merkitystä sen enempää läpi.

Glutamiini vahvistaa lihaksia

Lisäravinteet
Glutamiini on tärkeä aminohappo

Torq Bulq -tuotesarjasta löytyy kuitenkin myös muitakin tuotteita kuin proteiinilisiä. Esimerkiksi Glutamiini on tärkeä lisäravinne kaikille liikkujille ja se on aminohapoista se, mitä tarvitaan kaikkein eniten, se auttaa muun muassa muita aminihappoja niiden valmistusprosessissa. Glutamiini parantaa palautumista, ja vaikuttaa muun muassa sen vuoksi siihen, miten lihakset vahvistuvat ja kasvavat.

HMB eli beeta-hydroksi-beeta-methyylibutyraatti

HMB voi olla monelle vieras kirjainyhdistelmä. Sen kemiallinen nimi on beeta-hydroksi-beeta-methyylibutyraatti. HMB:tä syntyy itsessään kehossa leusiini-nimisen aminohapon aineenvaihduntatuotteena, mutta sitä käytetään myös lisäravinteena erityisesti voimaharjoittelussa ja lihasmassan kasvattamisessa. HMB on niin sanotusti antikatabolinen ainesosa, eli se estää lihasproteiinia eli toisinsanoen lihasta hajoamasta.

HMB:tä suositellaan käytettäväksi esimerkiksi silloin, kun kehon rasitustaso on erittäin kova. HMB:n käytöstä hyötyvät erityisesti kehonrakentajat ja fitness-kisaajat kovan treenikauden tai rankan dietin aikana.

Beta-alaniini on kaikkien treenaajien ystävä

Beta-alaniini on erinomainen lisäravinne kaikille urheilijoille ja treenaajille. Beta-alaniini-lisäravinteet sopivat kaikille urheilijoille sen vuoksi, että se estää maitohapon kertymistä lihaksiin, jolloin kestävyys paranee ja lihasväsymys estyy. Lisäksi beta-alaniini toimii nopeana antioksidanttina, eli se nopeuttaa palautumista ja sen myötä parantaa suorituskykyä.

Kaikki sokeri ei ole pahasta

Lisäravinteet
D-riboosi on tärkeä sokeri kaikille urheilijoille ja treenaajille.

D-riboosi on sokeri – eikä kaikki sokeri ole pahasta. Se on yksinkertainen viiden hiilen sokeri ja tärkeä osa elimistön energiamolekyylin ATP:n valmistuksessa. Jos ATP:tä ei muodostu, kehon solu kärsii energianpuutteesta ja keho väsyy. D-riboosi on tärkeä myös sydämen ja verisuonien hyvinvoinnille.

Kestävyysliikkuja tarvitsee hiilihydraattia

Kestävyysliikkujalle sääntö numero yksi on, että mitä lujempaa mennään, sitä enemmän keho tuottaa energiaa sokereista ja mitä hitaampaa, sitä enemmän käytetään kehon rasvoja hyväksi.

Pitkälle hitaalle lenkille voi siis lähteä jopa niin, että mukana ei ole juurikaan energiaa. Pitkät, yli kahden tunnin mittaiset lenkit on suositeltavaa tehdä kuitenkin lisäenergioiden kanssa, sillä kehoon varastoitunut energia loppuu ennen pitkää ja sen jälkeen tapahtuu hyytyminen.

Lisäravinteet
Kestävyysliikkuja tarvitsee lisäenergiaa pitkissä suorituksissa.

Lisäksi kehityksen näkökulmasta on hyvä tehdä joskus myös vauhdikkaita pitkiäkin lenkkejä, joilla liikutaan selvästi aerobisen kynnyksen yläpuolella vauhtikestävyysalueella. Tämä pätee myös kisatilanteeseen – halutaan edetä mahdollisimman nopeasti, mutta siten, että kone ei hyydy. Tällöin energia tuotetaan hiilihydraateista.

Koska kehon omat hiilihydraattivarastot ovat rajalliset, lisäenergiaa täytyy nauttia energiatankkauksen muodossa. Torq Energy -sarjan lisäravinteet, johon kuuluvat Torq Energy Drink -energiajuoma, Torq Energy Bar– ja Chew-energiapatukat sekä Torq Energy Gel -energiageelit tarjovat tähän erinomaisen vaihtoehdon.

Näiden tuotteiden avulla urheilija voi tankata energiaa sopivasti kehoonsa, niin että matka jatkuu vauhdikkaana. Edellä mainitut lisäravinteet kuuluvat kaikki Torq Fuelling System -järjestelmään, jokaisessa annoksessa on 30 grammaa hiilihydraattia, nauttimalla kolme annosta mitä tahansa edellä mainittuja tuotteita, kestävyysurheilija saa tarvittavan määrän energiaa kehoonsa.

Joidenkin uusien tutkimusten valossa energiamäärä voisi olla jopa enemmän, sitä on pohdiskeltu myös yhdessä aiemmassa blogipostauksessamme.

Maltodekstriiniä tankkaukseen

Joskus tarvitsemme ennen pitkäkestoista suoritusta myös tankata etukäteen. Haluamme mahdollisimman paljon energiaa kehoon kuitenkaan niin, että turvotamme itseäämme ja varsinkaan vatsaamme hirveällä määrällä energiapitoista ruokaa.

Torq Organic Energy -maltodekstriini sopii erinomaisesti nimenomaan energiatankkaukseen, sillä pienessä määrässä sitä on samanverran energiaa kuin esimerkiksi kulhollisessa pastaa. Maltodekstiinin avulla täytämme kehon glykogeenivarastot hyvin, jotta ne voivat luovuttaa energiaa kovissa harjoitteluissa tai kisoissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Go To Top
X