Currency
proteiini
By: Manu Tuppurainen 2.11.2020 1 kommentti.

Onko proteiini tarpeellista vain bodareille?

Monesti uskotaan, että proteiinilisät on tarkoitettu vain lihasmassan kasvattajille ja kehonrakentajille.

Proteiini on tarkoitettu vain niille, jotka kasvattavat lihasmassaa. Kun juoksen, hiihdän ja pyöräilen, en tarvitse proteiinilisiä, ne ovat vain kuntosaliharjoittelijoiden ja bodareiden juttuja.

Edellä kaksi väittämää – ja molemmat vääriä.

Yleisesti mielletään juuri niin, että proteiinilisät on tarkoitettu vain bodareille ja heille, ketkä kasvattavat lihasmassaa. Mutta kestävyysurheilijakin tarvitsee proteiinilisiä varmistaakseen, että suorituskyky säilyy.

Se edellä mainituissa väärissä väittämissä totta on se, että oikeanlainen lihaskuntoharjoittelu yhdistettynä riittävään proteiininsaantiin lisää lihasmassaa. Tämä on kuitenkin vain yksi proteiinien tehtävä elimistössä.

Proteiini osallistuu hapenkuljetukseen

Kestävyysurheilijalle hapenkuljetus on merkittävässä asemassa, kun juostaan, pyöräillään tai uidaan. Mitä suurempi maksimaalinen hapenottokyky, sitä kovempaa yleensä mennään. Mutta hapenkuljetukseenkin elimistössä tarvitaan proteiinia, elimistössämme happea kuljettava hemoglobiini on myös sellainen.

Kestävyysurheilija tarvitsee tietysti energialähteekseen hiilihydraatteja, ja hyvä lähde niille on energiageeli, energiapatukka tai urheilujuoma.

Tutkimusten mukaan kestävyysurheilijankin kokonaisenergiansaannista useita prosentteja tulee proteiineista. Proteiinilisien, esimerkiksi heraproteiinin tai herneproteiinin käyttö kestävyysurheilussakin on perusteltua, koska proteiinia tarvitaan myös elimistön ja lihaksiston mikrovaurioiden korjaamiseen, joita urheillessa syntyy. Heraproteiini on harjoittelijalle sen vuoksi se ihanteellisin proteiinilisä, että heraproteiinin aminohappoprofiili on täydellinen – se myös imeytyy erittäin nopeasti, joten elimistö saa sen nopeasti käyttöönsä. Torq Bulq -heraproteiinin nopeasta ja hyvästä imeytymisestä kertoo myös se, että se pitää hyvin nälkää, jolloin se soveltuu esimerkiksi täydelliseksi välipalaksi.

Myös mitokondrioiden tuottamiseen tarvitaan proteiinia. Proteiinit ovat siis kehon energiatuotannon sekä kehittymisen kannalta merkittävässä asemassa, ne osallistuvat moneen elimistön toimintaan.

Nyrkkisääntö on, että aikuisen ihmisen tarve normaali tarve proteiinia on 1–1,3 g per painokilo proteiinia vuorokaudessa. Urheilijan proteiinin tarve on yleisesti ottaen 1,4–2,0 gramma vuorokaudessa ja joissain tapauksissa yli 2 graamma per vuorokausi.

Perusravinnosta proteiinia

Muita proteiinin tehtäviä edellä mainittujen tehtävien lisäksi elimistössämme on muun muassa immuunipuolustuksen vasta-aineina toimiminen ja hormonien ja entsyymien rakennusaineina toimiminen.

Proteiinia saadaan luonnollisesti monipuolisesta ja ravinteikkaasta ravinnosta. Hyviä lähteitä tälle elämän eliksiirille on muun muassa kananmuna, liha- ja kalatuotteet, palkokasvit ja pähkinät.

Jotta urheilija saa riittävästi proteiinia kehonsa tarpeisiin, myös proteiinilisät voivat olla tarpeen ja ovat hyvä proteiinin lähde.

Torq Bulq -tuotteista löytyvät niin heraproteiini kuin herneproteiinikin urheilijan tarpeisiin. Herneproteiini on täysin vegaaninen vaihtoehto. Kaikki Torq Bulq -tuotteet, liikkujalle, niin kehonrakentajalle, voimaharjoittelijalle kuin kestävyysliikkujallekin löydät täältä.

Torq-tuotteet ovat pääosin vegaanisia, ne on valmistettu reilun kaupan arvojen mukaisesti sekä monilla tuotteilla on arvostetun brittiläisen Soil Associationkin sertfikaatti – tuotteet ovat siis hyvin pitkälti valmistettu luomuraaka-aineista. Torq Fuelling System -tuotteet ovat suunniteltu optimaaliseen energiatankkaukseen kestävyysliikkujalle suorituksen aikana ja Torq Recovery System -tuotteet siitä palautumiseen. Torq Bulq -tuotteista löytyvät ne tuotteet, mitä tarvitaan harjoittelun tukemiseen, olit sitten voimaharjoittelija tai kestävyysliikkuja.

Torq-tuotteiden valikoimasta löytyvät myös Torq Bulq Whey Protein Crisps eli heraproteiinimurot, jotka ovat erinomainen proteiinilisä esimerkiksi myslin sekaan. Ne ovat saaneet suuren suosion Torq-tuotteiden joukosta.

Kommenttia (1)

  1. Lisäravinteet, jotka auttavat treenaajaa parempiin tuloksiin! 7.3.2021 at 18:55 Reply

    […] kuin kestävyysliikkujallekin. Proteiinin merkityksestä liikunnassa kirjoitimme aiemmassa blogipostauksessa, joten tässä kirjoituksessa emme käy proteiinin merkitystä sen enempää […]

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Go To Top
X